Lyhytterapeuttiopintoihin kuuluu käytännön asiakasharjoittelua.

Haluatko harjoitusasiakkaaksi?

Tällä sivulla alan opiskelijat tarjoavat mahdollisuuden tulla lyhytterapiaan harjoitusasiakkaaksi.

Jos kiinnostut, ota suoraan yhteyttä listalla olevaan opiskelijaan.

Tapaamiskertoja on yleensä 3–5. Yksi terapiakerta kestää 45 minuuttia ellei toisin sovita.

Opiskelija tekee harjoitusasiakkaan kanssa sopimuksen. Asiakas on tietoinen, että kyseessä on harjoittelu ja opiskelija lupaa pitää huolen, että tunnistaa omat asiantuntijuuden rajansa. Koska kyseessä on koulutuksellinen harjoittelu, opiskelija pyytää asiakkaalta luvan käsitellä terapian tekemiseen liittyviä kokemuksiaan opintotyöryhmässään kertomatta asiakkaan nimeä.

Mahdollinen maksu sovitaan opiskelijan kanssa.

Lyhytterapeuttiyhdistys ry tarjoaa alustan tiedottamiselle, mutta ei vastaa muuten harjoitusasiakkuuksista.

Opiskelija, etsitkö harjoitusasiakkaita?

Tarjoamme opiskelijoille mahdollisuuden etsiä harjoitusasiakkaita yhdistyksemme kautta. Lue ohjeet täältä.

Harjoitusasiakasta etsii

Jonna Ahopalo / Mikkeli kävely- ja metsäterapia sekä etävastaanotto

Olen utelias, huumorintajuinen ja tutkimista rakastava persoona.
Harrastan luonnossa liikkumista, lukemista ja biohakkerointia.
Olen ammatiltani puutarhuri ja opiskelen ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa.
Erityisiä kiinnostuksen kohteita: itsensä johtaminen, motivaatio sekä mielen ja kehon hyvinvointi.
Sähköposti: ratkaisukeskeinen.jonna@gmail.com
Nettisivut tulossa

Satu Lehtinen / Etävastaanotto

Tärkeimpiä arvojani ovat merkityksellisyys ja oikeudenmukaisuus. Sekä työelämässä että vapaaehtoisena olen kohdannut valtavan määrän erilaisia ja
eri taustoista tulevia ihmisiä. Olen muun muassa kampanjoinut näkövammaisille äänimajakat vaaralliseen risteykseen ja senioreille lisää penkkejä kauppoihin. Olen rohkeasti puuttunut ongelmiin, jotka vaikuttivat monen ihmisen työturvallisuuteen ja terveyteen.
Ratkaisukeskeisen lyhytterapian opiskelija (valm. 03/23), koulutettu seksuaalineuvoja, kulttuurituottaja amk
Erityisosaaminen: seksuaalisuus, kehonkuva, itsetunto, arvojen ja tarpeiden tunnistaminen, työhyvinvointi, uupumus.
satu@lupanauttia.fi
WhatsApp: 0402514663
www.lupanauttia.fi

Virpi Saari

Opiskelen ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa (50 op), valmistun 2023.
Olen psykiatriaan suuntautunut sairaanhoitaja Amk ja käynyt Shortumin järjestämän koulutuksen lyhytterapeuttisen työotteen perustaidot.
Erityisosaamistani on psykofyysisten ahdistuksen-ja stressinhallintakeinojen ohjaus hengitys-ja rentoutusmenetelmineen.
Olen osallistunut myös taideterapian kaksivuotiseen ohjaajakoulutukseen. Joogaopettajana SJL olen toiminut 20 vuotta.
virpi.joogasaari@gmail.com

Julia Silverio / Helsinki, Turku, Tampere, Espoo, Vantaa,  Järvenpää, Hyvinkää, Mäntsälä

Opiskelen Lyhytterapiainstituutissa ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi. Teoriaopintojen lisäksi teen maisteriopintoja pääaineenani sukupuolentutkimus. Toiseuden kysymykset ovat minulle tuttuja ja tärkeitä. Turvallisempi tila, antirasistinen ja sukupuolisensitiivinen työote ovat toimintani pohjana, niistä en tingi. Kiinnostuksen kohteitani ovat lisäksi liike- ja tietoisuustyöskentely, joita saatamme käyttää osana tapaamisia. Voimme tavata sekä lähi- että etätoteutuksena. Pystyn myös kulkemaan moneen suuntaan.
Ihmisoikeuksien kandidaatti, sukupuolentutkimuksen maisteriopiskelija, tanssija ja tanssinopettaja. Erityisosaamisalueet: toiseus ja antirasismi.
Sähköposti: info@felicious.fi
 www.felicious.fi

Anu Ruotsalainen / Etävastaanotto

Olen sydämellinen ja ratkaisukeskeinen posttraumaattisen kasvun ja resilienssin asiantuntija, joka haluaa auttaa ihmisiä ja yhteisöjä kasvamaan ja löytämään oman voimansa.
Koulutukseni: Kasvatustieteiden maisteri, NLP Master Practitioner, EFT practitioner/ tunnetaito-ohjaaja, ratkaisukeskeinen lyhytterapeuttiopiskelija. Erityisesti osaamistani ovat stressinsäätely, ahdistus- ja paniikkihäiriö ja pitkittynyt uupumustila.
Sähköposti: anu@kasvundialogi.fi
Puhelin: 040 1410575
Nettisivujen osoite: www.kasvundialogi.fi⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Siilinjärvi, Kuopio, etävastaanotto

Aloitin ratkaisukeskeisen lyhytterapian opinnot helmikuussa 2022 (sis. psykoterapeuttiset valmiudet). Koulutukseltani olen sosionomi AMK (valm. 2014) ja työskentelen varhaiskasvatuksen opettajana.

Mieluiten etävastaanotto tilan puutteen vuoksi tai kotikäynti Siilinjärvi-Kuopio alueella.

susannak.lyhytterapia@gmail.com

Taru Liias, etävastaanotto

Tärkeimpiä arvojani ovat läsnäoleva ja turvallinen kohtaaminen, tasavertaisen ja yhteistyöhön tähtäävän kokemuksen luominen, oikeudenmukaisuuden edistäminen, monitasoinen ja kokonaisvaltainen hyvinvoinnin edistäminen, vaihtoehtojen tarjoaminen ja jatkuva oppiminen. Teen työtä vahvalla eettisellä arvopohjalla. Perehdyn perusteellisesti työstämiini asioihin, joten voit luottaa, että toimin vahvasti sinua tukien osaamistani mukaillen.
Valmistun ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi 12/2022, 40 op. Taustaltani olen sosionomi (AMK) sis. muun muassa luontolähtöisiä kuntouttavan työmenetelmiä sekä lapsi- ja perhelähtöisen työn opintoja. Opinnäytteessäni käsittelin työperäistä väkivaltaa ja sen uhkaa.

Sähköposti: info@tyvenet.fi

Puhelin: 040 814 0499 (klo 8-16).  Asiakastyötä tehdessä en pysty vastaamaan puheluihin, mutta soitan sinulle takaisin. Voit jättää myös soittopyynnön tekstiviestitse.

Heini Reinikainen / Espoo / Etävastaanotto

Opiskelen ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi ja valmistun 2023. Tällä hetkellä otan vastaan harjoitusasiakkaita. Vastaanottoni on lämpimän ja suvaitsevan ilmapiirin omaava. Voit kääntyä puoleeni, niin pienissä kuin suurissakin elämän haasteissa.

Aikaisempaa kokemusta minulta löytyy mm. masennuksen, ahdistuksen, sekä kriisitilanteiden parista. Omaan myös kokemusta seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuoli-identiteetin läpikäymisestä.

Sähköposti:heini.reinikainen.hr@gmail.com

Eeva Väisänen / Järvenpää

Valmistun 12/22 Ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi Päijät-Hämeen kesäyliopistosta (40 op).

Olen 55 -vuotias. Paljon työkokemusta omaava.

Koulutukseni: Markkinointimerkonomi 1991, Kätilö 1994 , Terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja 2018, Seksuaalineuvoja 2021

Työskennellyt sairaanhoitajana ja kätilönä Tanskassa ja Norjassa ja viimeksi Suomessa Tammisaaressa.

Terveydenhoitajana 2008 lähtien äitiys-ja lastenneuvolassa. Vantaalla nykyisin äitiys-ja lastenneuvolassa, lisäksi työkuvaani kuuluu seksuaalineuvontaa.

Sähköpostiosoitteeni eevak8@hotmail.com

t. Eeva Väisänen p.0443055330

Jemina Melin / Helsinki

Lyhytterapeuttiopiskelija (kognitiivinen käyttäytymisterapia ja traumaterapia), valm 05/23. Sairaanhoitaja AMK/mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Hyväksymis- ja omistautumisterapia-koulutus.

Erityisosaamisena ahdistuneisuus- ja masennusoireet, elämäntilannekriisit, surutyöskentely, uupumus ja stressi, jännittäminen, paniikki- ja pelkotilat. Käytän terapiassa myös kehollisia menetelmiä kuten läsnäolo- ja vireystilan säätelyharjoituksia sekä mindfulnessia.

Sähköposti: melin.jemina@gmail.com

Laura Lohvansuu / Oulu

Pieni kuvaus itsestäsi: 39- vuotias, Aito, avoin, luova, rento ja rempseä persoona. Kohtaan asiakkaat avoimin mielin ja luon heihin luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen. Työskentely lasten ja nuorten parissa on minulle erityisen mieluisaa. Oman tapahtumarikkaan elämän historiani olen kääntänyt voimavaraksi itselleni. Elämän historiani avulla minulla on helppoa ja luontevaa olla avuksi ihmisille monenlaisissa elämäntilanteissa. Mielenterveystyö on minusta äärimmäisen mielenkiintoista, kutsuvaa, ja koulutan itseäni jatkuvasti sen saralla.

Minulla on laaja- alainen osaaminen hoitoalalta perusterveydenhuollon saralta kahdenkymmenen vuoden ajan. Ymmärrän ja huomioin ihmisen kokonaisuuden. Psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi kulkevat käsi kädessä; on tärkeää huomioida kaikki nämä eri osa-alueet ihmisen hyvinvointia tukiessa. Työskentelyotteeni on osallistuva, kuunteleva ja ratakaisukeskeinen. Kohtaan asiakkaat yksilöllisesti. Asiakkaan tarpeet ja tavoitteet kartoitetaan aina asiakaslähtöisesti.
Aloitan Mielellään mukana yksin yrittäjänä sairaanhoitajan / terveydenhoitajan palvelut ratkaisukeskeistä lyhytterapeuttista näkökulmaa hyödyntäen.

Koulutuksesi, mahdollinen erityisosaamisesi: Lähihoitaja (2002), sairaanhoitaja/ terveydenhoitaja 2018, mielenterveys- ja päihdetyön erikoisammatti työntekijä, psykoterapeuttiset valmiudet (pohjoispohjanmaan kesäyliopisto), ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti (valmistuminen syksyllä 2022)

mielellaanmukana@gmail.com
p.041 3122860 työnumero

Piia Männistö /etävastaanotto/ lähivastaanotto

Helsinki&Seinäjoki

Mikään asia ei ole mielestäni liian suuri tai pieni kohtaamiselle. Otan mielelläni, matalalla kynnyksellä, vastaan ihmisiä, jotka haluavat pysähtyä ja saada tilaa ajatuksilleen tai tukea elämänsä haasteiden kohtaamiseen; iästä, sukupuolesta tai elämäntilanteesta riippumatta.

Olen työskennellyt 15 vuotta lastensuojeluyksikössä, joista viimeiset 10 vuotta yksikönjohtajana. Olen suorittanut työn ohessa erilaajuisia kursseja liittyen johtajuuteen, esihenkilötaitoihin, kriisi- ja traumatyöskentelyyn sekä nuorten seksuaalisuuteen liittyen. Vuoden  2021 aikana olen suorittanut myös psykologian perus- ja aineopinnot Jyväskylän yliopistoon. Opiskelen tällä hetkellä ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa Helsingin psykoterapiainstituutissa.

Vahvan kokemuksen olen saanut lastensuojelukentältä kohdatessani erilaisia perheitä; vanhempia, nuoria ja lapsia, joilla on ollut elämässä monitahoisia haasteita.  Tuettuna  he ovat onnistuneet löytämään, heille itselleen hyvät ratkaisut elämänsä solmukohtiin. Elämän erilaiset kasvuun ja muutokseen liittyvät kriisit perheissä sekä yksilöillä kuuluvat osaamiseni ytimeen. Ammatillisen työskentelyni pääpaino on ollut käytöshäiriöisten lasten -, nuorten itsetunnon ja minuuden kohtaamisen ja kehittämisen haasteiden - sekä yksinhuoltajaperheiden arjenhaasteiden parissa.

Siksi nuorten kasvuun ja kehitykseen sekä seksuaalisuuteen liittyvät - ja nuorten aikuistumiseen ja vanhemmuuteen liittyvät ratkaisukeskeiset terapeuttiset keskustelut ovat lähellä sydäntäni.

Olen oppinut, että mikään asia ei ole liian pieni eikä liian suuri kohtaamiselle ja haluan kulkea sinun rinnallasi, tukea antaen, etsiessäsi uusia avaimia eheämpään elämään. Jokaiseen elämän kriisiin ja kipukohtaan löytyy ratkaisu, kunhan vain vaihdamme näkökulmaa ja otamme pieniä askelia eheämpää tulevaisuutta kohden.

Vahvuuteni on ihmisten kohtaaminen ja kuuleminen sekä kyky nähdä eteenpäin positiivisten keinojen kautta. Luonteeltani olen helposti lähestyttävä, empaattinen ja positiivinen. Tulevana terapeuttina haluan auttaa sinua löytämään tasapainon elämääsi sekä tukea omanlaisen elämänpolkusi rakentumista omien vahvuuksiesi löytämisen ja vahvistamisen kautta.

Tule pohtimaan kanssani etänä tai livenä, kuinka juuri SINÄ voisit voida paremmin!

Ajanvaraus sähköpostitse etätapaamiseen ja lähitapaamiseen Seinäjoella: piia.mannisto@gmail.com

TAI

Lähitapaamiseen Helsingissä Lanupen toimipisteessä:https://www.lanupe.fi/nettiajanvaraus/
Valitse toimipisteeksi Lauttasaari ja  asiakaspalvelijaksi minut.

Elina Skantsi / Espoo / Etä

Opiskelen kognitiivisen lyhytterapian erityispätevyys-ohjelmassa Integrumissa (valm. 23). Integrumissa olen opiskellut myös Taitava tunnemieli-ohjaajaksi. Pohjakoulutukseltani olen erityisopettaja (KM). Lisäksi olen suorittanut psykoterapeuttiset valmiudet (30op) Itä-Suomen yliopistossa 2021.

Voin työskennellä lyhytterapeuttisesti myös lasten ja nuorten kanssa. Olen kiinnostunut monipuolisesti eri menetelmistä: psykologinen joustavuus, skeemat, keholliset menetelmät, mindfulness ja kognitiivinen terapia.

Sähköposti: terapiatyyniolo@gmail.com⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Instagram: tyyniolo

Eeva Väisänen/  Järvenpää

Olen 55 -vuotias. Paljon työkokemusta omaava.

Markkinointimerkonomi 1991, Kätilö 1994, Terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja 2018, Seksuaalineuvoja 2021

Sähköpostiosoitteeni eevak8@hotmail.com

Petri Heikka / Vantaa

Opiskelen toista vuotta kognitiivistä lyhytterapiaa ja etsin harjoitusasiakkaita 2-3 Vantaan ja lähiymp alueelta. Työkokemusta psyk, sairaalasta 9 vuotta ja lastensuojelusta 20 vuotta
Koulutukseltani olen sosionomi YAMK ja mielenterveyshoitaja
pm.heikka@hotmail.com
p. 0440797111

Mari Rantanen / Vantaa / Etävastaanotto / Kotikäynti / ulkotapaaminen

Olen ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti opiskelija (Hedco Oy) ja valmistun 11/24. Hoitoalalla olen ollut 19vuotta ja tällä hetkellä työskentelen apulaisosastonhoitajana psykiatrian poliklinikalla. Psykiatrialla olen työskennellyt vuodesta 2010, palvelutalossa, suljetulla osastolla ja poliklinikalla. Vastaanottoaikani ovat pääsääntöisesti ilta-aikoja ja viikonloppuisin myös päiväsaikaan.

Harrastuksiini kuuluvat erilaiset liikuntalajit, luonnossa ulkoilu ja käsityöt. Luonteeltani olen energinen, empaattinen ja auttamishaluinen. Tärkeitä arvojani ovat perhe, kokonaisvaltainen hyvinvointi ja luonto. Kiinnostuksenani on mindfulness, psykofyysinen kokonaisuus ja voimavaratyöskentely. Työotteeni on ratkaisukeskeinen ja hyödynnän kognitiivisia työtapoja. Käytän työssäni erilaisia kotitehtäviä ja rentoutusharjoituksia apuvälineenä. Tavoitteena on herätellä asiakkaan omaa motivaatiota ja auttaa asiakasta löytämään omien voimavarojen kautta keinoja päästä eteenpäin ongelmatilanteessaan.

Psykiatrinen sairaanhoitaja (YAMK), CBT-I unettomuusterapeuttiopiskelija (valm.12/22), ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti opiskelija (valm.11/24), psykologian opintoja avoimessa yliopistossa (2018-2019, johtamis-/esihenkilöopintoja

Sähköposti: marirantan@gmail.com

Susanna Ihalainen / Helsinki, etävastaanotto tai vastaanotto kotonani Maunulassa

Minulla on NLP kouluttaja koulutus, personal trainer koulutus sekä koulutetun hierojan koulutus. Olen ollut hyvinvointialalla lähes 18-vuotta ja aina kiinnostunut ihmisen mielestä sekä sen vaikutuksesta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Olen ensimmäisen ratkaisukeskeisen lyhytterapeutti (60op) opiskeluvuoteni aikana tehnyt jo 100 tuntia harjoitus terapiaa ja palaute on ollut erittäin positiivista. Valmistun loppuvuodesta 2023.

60€/kerta

Sähköposti: tmisusanna@gmail.com

Facebook: Tmi Susanna Ihalainen

Krista Sköld / Espoo, Helsinki/ Etä- ja lähivastaanotto

Olet paljon enemmän kuin ulospäin näkyy! Heikollakin hetkellä sinussa on pinnan alla valtavasti voimaa. Omaa ratkaisukeskeistä ajatteluani ovat vahvistaneet opiskeluiden lisäksi niin elämä kuin 17 vuoden kokemus nuorten sekä perheiden tukemisessa kuvataideopettajana. Olen Taiteen maisteri, mentaalivalmentaja sekä jooga- ja rentoutusohjaaja. Opiskelen tällä hetkellä ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi (60op) Helsingin Psykoterapiainstituutissa.

Ihmisenä olen empaattinen, avarakatseinen ja positiivinen. Erityisosaamistani ovat oppiminen, palautuminen ja uni, downshiftaus, itseluottamuksen vahvistaminen sekä omia unelmia kohti kulkeminen.

Sähköposti: info@kristaskold.fi⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

p 045 161 1631